המדיה החברתית היא מקור תנועה למתחזים ומשתמשים פיקטיביים ברשתות החברתיות ובאתרי הכרויות ייעודיות לחיפוש קשר זוגי .
אני פוגשת לא מעט נשים שחשבו שהן יודעות לזהות פרופיל מזויף וכן היו בטוחות שלעולם לא יחוו דבר כזה ,עד שזה קרה להן!
הרבה לפני שהתחלנו לדבר על הסכנות של תרבות הפייק ניוז (חדשות וידיעות מפוברקות בהקשר פוליטי, בריאותי, תרבותי) היה ברור לכולם ש fake – people , פרופילים מתחזים ברשת קיימים מהיום שמהפיכת האינטרנט החלה.
כן כן, הפייק- ניוז שולט גם בזירת ההיכרויות הווירטואליות. אפשר לתאר זאת בקצרה כך-
פייק – הדמות המזויפת הווירטואלית של המשתמש . הניוז- הוא כל הסיפור שאותה דמות מספרת על עצמה.
כיצד תוכלי לדעת אם הפרופיל המחזר אחרייך הוא מזויף?
ראשית אעשה קצת סדר ואסביר מה ההבדל בין פרופיל מתחזה לפרופיל מזויף?
פרופיל מזויף -אדם שאינו קיים במציאות ומשתמש בזהות בדויה.
פרופיל מתחזה– אדם שעושה שימוש בפרטיו של אדם אמיתי אחר, משתמש בתמונות שלו, ומבצע פעולות ברשת תחת שמו של אותו האדם.
טיפים לזיהוי פרופיל מזויף ברשת חברתית:
- תמונת הפרופיל – לפני הכל בדקי את תמונות הפרופיל .
לעיתים הדמויות המופיעות בתמונה ייראו כאילו נלקחו מבוק של סוכנות דוגמנות. שימי לב, תמונת פרופיל יפה מדי, "מושלמת" מהוקצעת , נראית קצת מבוימת כאילו נלקחה מאתר פרסומות, צריכה להדליק נורה אדומה!
כיצד אפשר לבדוק את אמינות תמונת הפרופיל?
מורידים את התמונה למחשב, שומרים, הולכים לגוגל ומקליקים על חיפוש תמונות (אייקון מצלמה). מעלים את התמונה עצמה או את הקישור של התמונה לגוגל ואז ייחשף בפנייך האתר המקורי בו מוצגת התמונה.
2. מיעוט תמונות אישיות בדף החשבון – מיעוט תמונות של הדמות בסביבת חברים, משפחה, תמונות אווירה שצולמו בספונטניות באירועים שונים, או אם אין תמונות אישיות למעט תמונת הפרופיל- צריכה להידלק נורה אדומה !
3. מיעוט אינטראקציות עם משתמשים אחרים – תעקבי אחר האינטראקציות שלו ברשת עם משתמשים אחרים. בדקי אחרי מי הדמות עוקבת, האם יש לכם חברים משותפים?
4. בדקי פרטים כמו ציון מדויק של "מקום עבודה", גם אם הדמות מציגה את עצמה כבעלת עסק עצמאי. חפשי בגוגל את אתר החברה בה המשתמש עובד, ובדקי האם יש אדם כזה הנושא בתפקיד כפי שהוא מציג , וכמובן הצליבי בין התמונה ברשת החברתית לבין פרטיו של האיש .
5. בדקי מי הם החברים המגיבים לו בפוסטים, ומתחת לתמונות. היעדר תגובות היא נורה אדומה. ואם יש תגובות בדקי את פרופיל המגיבים. פרופיל פיקטיבי נוהג לתפעל כמה חשבונות מזויפים במקביל, הוא מקצוען, ויודע לבנות זהויות שונות שיקיימו עמו אינטראקציות.
6. במידה ופנה אליך אדם באמצעות אתרי הכרויות , בדקי האם הוא מקושר לחשבונות מדיה חברתית .ואם איננו מקושר לחשבון כלשהו כמו לינקדאין, פייסבוק, אינסטגרם- צריכה להידלק נורה אדומה מהסיבה הפשוטה- למשתמשים אמיתיים המופיעים באתרי היכרויות מקוונים אין שום בעיה לחשוף את הקישורים לחשבונות האישיים שלהם במדיה חברתית. אם מישהו אומר לך שהוא לא מחובר לשום פלטפורמה אחרת, ייתכן והוא מסתיר משהו או משתמש במדיה החברתית בזהות שונה.
אם מעניין אותך לדעת עוד על האמת שמאחורי יצרני פייק ניוז ומשתמשים פיקטיביים, ההרצאה " פייק ניוז הסיפור האמיתי" היא בדיוק ההרצאה הנכונה עבורך.
להתייעצות עמי להתאמת ההרצאה לאירוע חברה, ארגון התקשרי ל- 054-3153151 או מלאי פרטים בטופס צור קשר ואחזור אליך בהקדם.